1003 582 0902

چطور یک ایده خوب برای استارتاپ پیدا کنیم؟
اولین قدم برای تاسیس یک استارتاپ پیدا کردن یک نیاز کاربران است که شما بتوانید راهی بهتر از تمام روش‌های موجود برای رفع این نیاز ارائه کنید.

اولین قدم برای تاسیس یک استارتاپ پیدا کردن یک نیاز کاربران است که شما بتوانید راهی بهتر از تمام روش‌های موجود برای رفع این نیاز ارائه کنید. به صورت خلاصه شما باید به دو مساله میزان جدی بودن یک نیاز و میزان مقیاس پذیری آن، دقت کنید. در این پست به مواردی اشاره کردیم که به شما در انتخاب یک نیاز واقعی کمک کنند:

1-به دنبال نیازهایی باشید که در دنیا برای آن راه حلی پیدا کرده‌اند احتمالش کم است که ایده ای در ایران پیاده شود و در هیچ کجای دنیا قبل از این اثری از آن نبوده باشد. البته روش پاسخ گویی به نیاز، ممکن است در ایران کاملا متفاوت باشد و یا اینکه هنوز آن نیاز در ایران جدی نباشد. استثناهای اندکی که ممکن است وجود داشته باشد، به رفتارهای انحصاری و مقیاس‌پذیر مردم ایران بر می‌‌گردد ولی من تاکنون مشاهده نکرده‌ام که یک نیاز جدی در مردم ایران وجود داشته باشد که مشابه آن را در هیچ کجای دنیا نتوان دید.

2-حوزه‌های پاسخ گویی به نیاز را در جهان از نظر میزان رشد بررسی کنید. استارتاپ‌های یک حوزه چقدر سرمایه جذب کرده‌اند، تعداد کارکنان آن استارتاپ‌ها به چه تعداد است، مشخص کنید که آن حوزه چقدر پتانسیل رشد دارد. اینکه حجم سرمایه‌گذاری و رشد استارتاپ‌ها در یک حوزه میزان اندکی است، یک نشانه جدی است و حتما دلیلی داشته است. سایت‌هایی مانند Crunchbase و CBInsight داده‌های بسیار جالبی در این زمینه دارند و می‌‌توانند کمک زیادی انجام دهند.

3-نیازهایی که کاربران بابت آن پول میدهند نیازهایی که کاربران بابت آن پول میدهند در مقابل نیازهایی که فقط زمان خودشان را اختصاص می‌دهند، نیازهای جدی‌تری هستند. جاهایی که قرار است از طریق تبلیغات یک مدل کسب و کار را بهینه کنید، باید خیلی به داشتن پارتنرهای مرتبط و سرمایه‌گذارانی که در بازار تبلیغات حضور دارند، بیاندیشید

4-بازار آن استارتاپ‌ها را پیدا کنید آیا بازار مشتری دارند یا بازار کسب و کار؟ مشتریان کسب وکار آنها چه کسانی هستند؟ حیطه‌های نیاز مشتری معمولا نیازهای جدی‌تر و مقیاس پذیرتری هستند ولی ممکن است نیازهای کسب وکاری هم پیدا شود که بتوان با یک راه‌حل مقیاس‌پذیر به آن پاسخ داد

5-مشتریان استارتاپ‌های آن حوزه را بشناسید رفتاری که در مشتریان، آن نیاز را در دنیا تحریک کرده است، شناسایی کنید، آیا آن مشتری و رفتار به تعداد کافی در ایران هم وجود دارند؟ شاید آن رفتار به دلایل خاصی در دنیا به وجود آمده باشد و نتوان در ایران مشابهی برای آن پیدا نمود.

6-همیشه نمی‌توان انتظار داشت که شما نیاز به دیجی‌کالا یا اسنپ را کشف کنید وقتی درباره مقیاس‌پذیر بودن یک نیاز صحبت می‌کنیم ممکن است نیازهای با مقیاس‌پذیری خیلی بالا توسط کسانی پاسخ داده شده باشند. شما باید به اولویت‌های بعدی بسنده کنید ولی در لیست این اولویت‌ها آنقدر پایین نیایید که برای بزرگ شدن بازار، مجبور شوید چند سال صبر کنید.

سایر مقالات

‍‍ چطور یک هم‌بنیانگذار مناسب بیابیم؟